Ajuntament de Sant Pol de Mar
Pàgines
  • Què és la Bústia Ètica?
    La Bústia Ètica és un canal electrònic segur que permet a qualsevol persona fer alertes, de forma anònima i amb garantia de confidencialitat, sobre males pràctiques o conductes irregulars a l’Ajuntament de Sant Pol de Mar, en àmbits com aquests:

    Actuacions públiques dels alts càrrecs i del personal directiu
    Actuacions relacionades amb la contractació pública
    Actuacions públiques del personal de la funció pública
    La bústia inclou mecanismes per garantir la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per mantenir el contacte amb l'òrgan gestor de la bústia i saber l'estat de tramitació.

    Les dades personals de la persona informant, en cas de comunicar-se, seran tractades d'acord amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD), la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD) i les previsions específiques de la Llei 2/2023 en aquesta matèria.

    Qui pot utilitzar aquest canal?
    Qualsevol persona que hagi obtingut la informació en un context laboral o professional amb l'l’Ajuntament de Sant Pol de Mar.

    És dir, persones amb vincles professionals, laborals o contractuals vigents o finalitzats amb l’Ajuntament de Sant Pol de Mar, voluntaris, treballadors en pràctiques o períodes de formació, persones que participen en processos de selecció, persones que presten assistència a informants o relacionades amb aquests i que poden patir represàlies, entre altres, d’acord amb el previst a l’article 3 de la Llei 2/2023, 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

    Quin tipus d'informació es pot comunicar a la Bústia Ètica?
    Es refereix a actuacions de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar, que estiguin compreses a l'article 2 de la Llei 2/2023, Reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, és a dir:

    1) Accions o omissions que puguin constituir infraccions del dret de la Unió Europea sempre que:

    Entrin dins l'àmbit d'aplicació detallat a l'annex de la Directiva (UE) 2019/1937; o
    Afectin els interessos financers de la Unió Europea tal com es preveuen a l'article 325 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE); o
    Incideixin al mercat interior, tal com es preveu a l'article 26, apartat 2 del TFUE.


    2) Accions o omissions que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s’hi inclouen les que impliquin perjudici econòmic per a la Hisenda Pública i per a la Seguretat Social.

    La finalitat d’aquest canal és facilitar la presentació de comunicacions fetes pels propis treballadors de l'entitat o bé per persones que s'hi relacionin en l'àmbit laboral, o per tercers vinculats contractualment amb l'ens local, alertant de conductes comeses en el si de l'entitat.

    Si la informació que es vol comunicar no està compresa en els supòsits esmentats es pot fer ús d'altres tràmits de la seu electrònica de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar com la presentació de queixes i suggeriments, o la presentació al Registre electrònic.

    En cas que es facin públiques o es difonguin informacions falses, una vegada comprovades les circumstàncies, les terceres persones afectades o la mateixa entitat podran exercir les accions públiques i privades que estimin oportunes en defensa dels seus drets.

    Com funciona la bústia ètica?
    La bústia ètica és el canal prioritari d’admissió de comunicacions relatives a les actuacions de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar, incloses en l'àmbit de la Llei 2/2023, sens perjudici d'admetre les comunicacions per altres canals o de manera presencial a les oficines de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar. En aquests casos, però, no es pot garantir l’anonimat i la confidencialitat de les comunicacions.

    En fer la comunicació, la persona informant podrà indicar un domicili, correu electrònic o lloc segur per rebre les notificacions. En cas que no inclogui aquesta indicació podrà renunciar a la recepció d’informació de les actuacions que es duen a terme arran de la comunicació que ha presentat.

    Un cop presentada la comunicació mitjançant la bústia, les persones obtenen a l’aplicació un acusament de recepció de la tramesa que incorpora un codi d'accés a un canal de comunicació de caràcter confidencial.

    El codi és l’única manera d’accedir a aquest canal, i és responsabilitat de l'informant conservar-lo.

    El seguiment de l'estat de la tramitació de la comunicació es podrà fer amb el codi d'accés, garantint, la confidencialitat de les comunicacions del canal i oferint la possibilitat de preservar l'anonimat. El codi també permet aportar informació addicional i col·laborar amb l'òrgan gestor de la bústia en la comprovació dels fets.

    Per conèixer amb més detall la normativa que regula aquest canal de comunicació podeu consultar les normes reguladores de la Bústia Ètica de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar.

    Requisits
    Les comunicacions adreçades a la Bústia Ètica han de complir amb determinats requisits:

    - Descriure de la manera més detallada possible les circumstàncies que facilitin la identificació de l'actuació pública en l'àmbit de l’Ajuntament de Sant Pol de Mar, omplint els camps destinats de la bústia destinats a aquesta informació.

    - Proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir-ne les proves. No es poden iniciar actuacions fonamentades només en opinions.

    - Tenir una certesa raonable de la informació que es trasllada.

    - Els camps identificatius de la persona que presenta la comunicació, així com els relatius a dades de contacte tenen caràcter opcional, i no són un requisit exigible per a la presentació de comunicacions. En tot cas, en el supòsit de que consti, la identitat de la persona informant serà reservada i no es comunicarà a les persones a les que es refereixen els fets relatats ni a tercers.

    - No es tramitaran les comunicacions que resultin mancades de fonament o notòriament falses.

    - Abans de presentar una queixa o comunicació a la Bústia Ètica respecte de qüestions referides a altres tipus de consultes, comunicar incidències, formular queixes o suggeriments, sol·licituds o recursos, recordeu que hi ha unes vies específiques per a determinats tràmits i que la seva presentació incorrecta pot donar lloc a la inadmissió.

    COMENÇAR A TRAMITAR UNA DENÚNCIA