Des de l'escola creiem que és molt important inspirar-nos en pedagogies consolidades i de qualitat per tal de poder establir un diàleg enriquidor amb altres mirades que esdevenen ocasions estimulants de reflexió sobre la nostra pràctica diària.
La recerca continua com a acompanyants d'infants i famílies en el dia a dia i l'ús d'estratègies com són l'observació sistemàtica i la documentació pedagògica, ens porta a reflexions constants que ens ajuden a fer la nostra labor amb ple sentit, basada en la pròpia experiència viscuda i sempre oberta a revisió.
Des de l'any 2015-2020 hem assistit al Seminari «Moviment, espai i vida quotidiana» a la Universitat de Barcelona conduït per la professora Teresa Godall, per tal de reflexionar sobre aspectes conceptuals i organitzatius a la llar d'infants en base a referents pedagògics reconeguts internacionalment per la seva qualitat.
Des de l'any 2016-2019 hem rebut formació i hem desenvolupat una recerca a l'escola a través de dos Convenis de Col·laboració entre la Universitat de Barcelona i l'Ajuntament de Sant Pol de Mar, coordinats ambdós per la professora Teresa Godall:
Des de l'escola donem valor a la quotidianitat, el dia a dia, ens preguntem com es donen aquestes relacions, connexions, recerques..., no per buscar respostes unívoques, sinó per entrar en diàleg amb una cultura diferent a la nostra, com és la cultura de la infància.
Dins d'aquest concepte de quotidianitat ens proposem buscar les maneres de multiplicar les oportunitats de relació i aprenentatge: a través de la preparació d'ambients acollidors amb un material que ofereixi les màximes oportunitats de recerca creativa, a través de propostes de joc i investigació en petit i gran grup..., amb una relació acurada i respectuosa vers els infants.
Podeu veure un vídeo sobre el valor educatiu de la cura en aquest enllaç.
Rol de l'adult
Durant l'acompanyament quotidià de l'infant, documentem la seva acció i relacions, per tal de donar visibilitat de l'escolta realitzadai així poder continuar pensant noves propostes educatives.
El rol de l'adult observador, conjuntament amb l'eina de la documentació pedagògica és una de les nostres formes decomunicar a les famílies com es desenvolupa la vida dels infants en un espai acurat i pensat per acollir la seva competència innata.
Parella educativa
L'organització en petit grup
Podeu veure un vídeo sobre l'organització en petits grups anant aquí.
Sempre, finalment, per fer visible i comunicar les relacions de l'infant dins vida de la Llar a les seves famílies i per extensió al poble i als vilatans, contribuint d'aquesta manera a fer visibles les seves intel·ligències.
Des de l'any 2014 i fins al 2021, a través d'aquest projecte hem investigat les diferents i genuïnes formes d'escolta i creació de gestos sonors de la primera infància.
No pretenem ensenyar música als infants, sinó aprendre com a persones educadores a interpretar i comprendre les formes complexes que tenen els infants d'experimentar l'entorn sonor que els envolta.
Al febrer de l'any 2018 es va realitzar una exposició de la recerca dins d'aquest projecte de col·laboració entre dues escoles: l'Escola Infantil Municipal PrintzearenHarresiHaurEskola de Pamplona i la nostra Llar.
L'exposició «Paisatges Sonors» es va presentar al Museu de Pintura de Sant Pol de Mar i en col·laboració amb els dos ajuntaments d'ambdues escoles.
Podreu trobar més informació clicant el següent link.
L'espai de «Sala d'Audició»
Aquest espai permet que l'infant pugui expressar-se de formes diferents i amb llibertat.
És un espai ampli i diàfan (sense objectes proposats per l'adult), dedicat a l'escolta conscient, amb un equip de so d'alta fidelitat.
Un espai que resta a porta oberta i que permet els infants «abandonar-se» a sentir les vibracions de músiques i silencis que «recorren el cos» des de la llibertat i autonomia de moviment.
Ens permet aprofundir en les possibilitats expressives del llenguatge sonor i corporal pel bon desenvolupament de forma especial i única de dues de les tres àrees curriculars marcades a les orientacions del Departament d'Educació respecte al primer cicle d'educació infantil (0-3 anys):
Podreu trobar més informació clicant el següent enllaç
A nivell d'aprofundiment del rol de l'adult acompanyant, es tracta d'un projecte que ens permet analitzar de forma extraordinària aspectes imprescindibles per la qualitat pedagògica del nostre acompanyament respecte al bon desenvolupament dels infants en les àrees esmentades. Als educadors/es ens aporta coneixement i eines per professionalitzar cada vegada més el nostre acompanyament durant tota la jornada a l'escola.
Podreu trobar més informació clicant el següent enllaç.
Tota la vida de la llar s'organitza al voltant de la nena i el nen i cercant les maneres de comunicar a llurs famílies la complexitat de la quotidianitat i les relacions.
Pensem que partir d'una imatge d'infant competent, fa que visquem la gran competència també de la seva família. Per tant, generem organitzativa, estructural i espacialment espais per a les famílies, per tal que sentin que pertanyen a la llar, a la comunitat, de manera real i en el dia a dia.
Aquesta visió repercuteix directament en la nostra pròpia imatge com a professional competent que ha d'estar a l'alçada d'un infant que demana ésser escoltat i valorat i també saber acompanyar a la seva família que per a nosaltres és la primera educadora, la qual que ha de tenir un lloc clar i valuós al nostre projecte.
La presència de les famílies amb llibertat
En el curs 2014-2015 i amb l'objectiu de mantenir permanentment el compromís de la innovació educativa i aprofundiment pedagògic, vàrem donar un pas molt important per caminar cap a aquest concepte de comunitat educativa.
Teniu més informació sobre la relació de la llar d'infants amb les famílies en aquest enllaç.
Així doncs, cada família pot acompanyar al seu fill/a el temps que desitgi, decidint amb llibertat el moment en què estan ambdós preparats per la primera separació. És una aposta pel respecte a la persona com a subjecte que té dret a decidir un moment tant important com aquest de la separació i inici de la identitat de la nena i el nen com a individu independent i autònom a la llar d'infants.
Volem dotar així de potestat a les famílies, en són part bàsica i imprescindible de la comunitat educativa i han de poder sentir-se part integrada i capacitada de decisió dins d'aquesta experiència com a part activa que viu també el procés.
La valoració d'aquesta iniciativa està sent molt positiva per part de totes les persones vinculades: tant famílies, com equip educatiu, i pels propis infants, principals beneficiats, a través dels que hem observat una vivència molt més positiva en comparació a anys anteriors, sobretot respecte al moment d'entrada a la llar a l'inici de curs.
Cada família té la possibilitat de viure aquest procés d'inici d'escolarització del seu infant al seu ritme, podent acompanyant-lo tant a la seva estança de referència, com al pati de referència o porxo i jardí.Durant els primers dies d'ús del servei complementari de menjador, també podrà acompanyar al seu infant en aquest temps per ajudar-lo a la seva vinculació des de l'experiència de fer l'àpat a l'escola.
El nostre centre educatiu, amb la seva identitat de «Llar oberta» ofereix un temps i una organització pensada per afavorir que cada família pugui viure aquest procés amb llibertat i de forma ajustada a la seva disponibilitat i necessitats. Per aquest motiu, la relació educativa entre les famílies i el personal del centre serà molt propera i coordinada des de l'inici en què es sol·licita la matriculació de l'infant. Volem ajudar a construir mica en mica una forta relació de confiança que garantirà finalment que aquest procés sigui viscut amb la màxima naturalitat i benestar, tant per part de l'infant com de la seva família.
Volem continuar aprofundint en aquesta línia, ja que pensem que és una aposta molt important a considerar pel seu alt valor ètic i pedagògic.
El recolzament institucional i polític és bàsic per fer possible el desenvolupament d'aquesta proposta. Comptem amb aquest recolzament des de la regidoria d'ensenyament de Sant Pol de Mar, amb el compromís institucional de cercar la màxima qualitat educativa per l'únic centre al poble d'atenció a la petita infància.
Tots/es som conscients que a través de l'educació es constitueix la història de les relacions entre les persones amb l'entorn i amb si mateixos, i hem d'actuar conscient i seriosament per tal que des del present es pugui contemplar la diversitat i la potencialitat dels infants en la seva lliure expressió, ja que desconeixem el futur i hem d'imaginar-lo obrint totes les possibilitats.
Les famílies i els diferents professionals que estem implicats, no volem reproduir un model escolar basat fonamentalment en les activitats col·lectives o un joc lliure que a vegades te més d'esbarjo que de context o ambient d'aprenentatge.
És tota la comunitat educativa que volem vetllar per fer que el nostre centre sigui una escola integral on l'educació social, com emocional, cognitiva i expressiva de l'etapa de l'educació infantil sigui garantida dins la quotidianitat.
Sentir-nos dins d'un marc institucional públic és una excel·lent oportunitat per tenir en compte que és tota la comunitat que vetlla pel benestar i per la qualitat d'una etapa educativa on s'estableixen patrons essencials de construcció de la identitat de la persona.
Aquest curs 2022-2023, el servei de càtering el presta l'empresa Va de Lleure.
Forma part del projecte de menjador el valor de l'acompanyament per part de les persones educadores de referència: són els/les mateixes educadors/es els/les qui acompanyaran als infants en el moment de dinar, descans i durant tota la jornada.
El tastet
La nostra proposta pels tastets de matí i de tarda són fruites ecològiques variades amb la quantitat que l'infant desitgi.
«La fruita ens aporta hidrats de carboni (la gran majoria assimilables de manera directa, ja que són glucosa i levulosa), aigua fisiològica entre un 80% i un 90%), sals minerals i moltes vitamines (sobretot la C), cel·lulosa (que afavoreix el trànsit intestinal) i àcids orgànics»
Tant la fruita ecològica, com el pa amb oli o mantega, està inclòs dins de la quota mensual.
Hi ha diferents quotes en funció dels serveis complementaris que se'n utilitzin de manera fixa o esporàdica.
Les quotes de la Llar d'Infants Municipal «Pi del Soldat» venen regulades per l'ordenança fiscal número 25.
El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya va aprovar la gratuïtat de l’escolarització dels infants d’I2 a les llars d’infants públiques per tal de garantir l’equitat entre tots els infants. Aquesta mesura afecta a la matrícula escolar (pagament únic de 105€) i a la quota d’escolarització mensual (pagament mensual de 165€) que pels alumnes de I2 a partir del setembre de 2022 han passat a ser de 0€.
Cal que tingueu en compte que sobre aquells serveis complementaris a l’escolarització que es presten a la llar d’infants (acollida, menjador i permanència) se seguirà aplicant la taxa municipal del servei.
La quantia de la taxa es determinarà aplicant les tarifes següents:
Matrícula i assegurança per curs o fracció de curs | 105 € |
Mensualitat (11) cadascuna | 165 € |
Servei d'acollida de 8h a 8.30h | 3€/dia; topall 20 €/mes |
Servei de menjador de 12h a 14h sense demanar menú (lactants) | 3€/dia |
Servei de menjador de 12h a 14h amb menú | 8€/dia |
Servei de permanència de 16h a 17h (**) | 5€/dia; topall 35€/mes |
Jornada intensiva de 8h a 16h amb tots els serveis complementaris | màxim 290€/mes |
* els infants que facin ús del servei d'acollida i menjador o només menjador, aniran sumant cada dia a la mensualitat l'import diari del servei que estan fent ús. Al final del mes, si l'import supera els 290€, s'aplicarà aquest topall de pagament; en cas que no, es cobrarà l'import real. | |
** aquest servei resta condicionat al «Pla d'Actuació» del proper curs 2022-2023 de la Generalitat de Catalunya. | |
Aquesta és la taxa actual que oferim de referència, no obstant, volem informar-vos que estem treballant per tal de poder aplicar a partir del curs 2021-2022 una tarifació social que beneficiï a les famílies usuàries de la Llar d'Infants. Les taxes resultants aplicaran bonificacions a partir del nivell de renta i les càrregues familiars, però en cap cas seran superiors a les taxes actuals. Per tant, heu de considerar aquestes taxes com l'import màxim que es pagarà pel servei. |
En situacions d'escassa capacitat econòmica, les tarifes contingudes en el punt anterior podran ser subvencionades pels Serveis Socials de l'Ajuntament.
A efectes d'obtenir aquesta reducció, s'haurà de presentar la corresponent sol·licitud, adjuntant còpia de l'última declaració d'IRPF, en el Departament de Serveis Socials. Aquest Servei informarà sobre la procedència d'aplicar el benefici sol·licitat.
En situacions d'absoluta impossibilitat econòmica per a satisfer les tarifes anteriors, es prestaran els serveis gratuïtament, previ informe de l'Àrea de Serveis Socials.
El pagament serà d'onze mensualitats, encara que no s'assisteixi a l'escola algun dels mesos del curs (es pagarà el concepte mínim d'horari escolar, però no les despeses extres). Es pot sol·licitar la suspensió temporal del rebut mensual amb la reserva de plaça per causes de força major (malaltia molt greu o internament hospitalari i, en tot cas, per període superior al mes). En aquest cas no es tornarà a abonar la matrícula del present curs.
Les famílies poden sol·licitar la baixa voluntària de l'infant amb renúncia a la plaça, mitjançant la signatura del document de baixa, i tindrà efectes a partir del mes següent de la data de sol·licitud.
Les baixes del servei de la llar d'infants cal que siguin suficientment justificades, atès que és un servei públic que compta amb una previsió de finançament, en funció de les matrícules de cada curs escolar. És per aquest motiu que les quotes del mes de juny i juliol no són optatives i es cobraran a les famílies malgrat optin per la no assistència de l'infant.
En cas d'impagament de dues o més mensualitats, abans de procedir a donar de baixa a un alumne, es notificarà per escrit als progenitors/es o tutors, els quals disposaran d'un termini màxim de 15 dies per fer efectiu el pagament del deute a través de l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona.
Per a més informació, podeu contactar amb:
Eva Pujol Boronat, Regidora d'Ensenyament
E-mail de contacte: eva.pujol@santpol.cat
Ariadna Sanchez Robert, directora pedagògica
E-mail de contacte: direccio.llar
Montse Pagès, administrativa
E-mail de contacte de la Llar: elpidelsoldat
Telèfon de contacte de la Llar: 93 760 10 72