LES CASES VUITCENTISTES DELS «AMERICANOS»
La Riera a partir del segle XIX esdevingué el carrer per excel·lència de la burgesia catalana que estiuejava a Sant Pol i, també, dels qui havien fet fortuna a Les Amèriques i tornaven al seu poble natal, que es feren construïr residències que reflectien l'estatus i la riquesa d'uns i altres.
Els números 13, 14 i 15, d'aquest carrer son exemples d'arquitectura de mestre d'obres, les dues primeres cases mostren un estil neoclàssic simplificat amb façana estucada imitant carreus. Les cases 13 i 14 abans eren una sola casa que, actualment està dividida en dues. I la núm. 15 està inspirada en els hotels francesos, amb façana estucada que imita la obra vista i amb motius ornamentals de rajola de València.
CAN CODERCH
La Riera, 2. Casa senyorial d'estiueig construïda per l'arquitecte Josep Coderch l'any 1924. L'arquitecte i propietari va voler recrear un ambient pairal, típic de les construccions noucentistes del període. D'aquesta manera, trobem elements propis de l'arquitectura catalana com poden ser les obertures de les golfes, els colomers, l'era o els accessos enjardinats. També cal remarcar alguns elements d'estil gòtic civil català que podem trobar a les finestres amb coronelles, a les motllures amb mènsules esculpides o a les galeries de solana a les golfes. És un edifici de grans dimensions format per diversos cossos.
LAS CASAS DECIMONÓNICAS DE «LOS AMERICANOS"
La Riera a partir del siglo XIX se convirtió en la calle por excelencia de la burguesía catalana que veraneaba en Sant Pol y, también, de aquellos que habían hecho fortuna en Las Américas y volvían a su pueblo natal, que se hicieron construir residencias que reflejaban el estatus y la riqueza de unos y otros.
Los números 13, 14 y 15, de esta calle son ejemplos de arquitectura de maestro de obras, las dos primeras casas muestran un estilo neoclásico simplificado con fachada estucada imitando sillares. Las casas 13 y 14 antes eran una sola casa que actualmente está dividida en dos. Y la núm. 15 está inspirada en los hoteles franceses, con fachada estucada que imita la obra vista y con motivos ornamentales de azulejo.
CAN CODERCH
La Riera, 2. Casa señorial de veraneo construida por el arquitecto José Coderch en el 1924. El arquitecto y propietario quiso recrear el ambiente pairalista, típico de las construcciones novecentistas del período. De esta manera, encontramos elementos propios de la arquitectura catalana como pueden ser las aberturas de la buhardilla, los palomares, la era o los accesos ajardinados. También hay que remarcar algunos elementos de estilo gótico civil catalán que podemos encontrar en las ventanas coronelles, en las molduras con ménsulas esculpidas o en las galerías de solana en las buhardillas. Es un edificio de grandes dimensiones formado por varios cuerpos.
THE 19TH-CENTURY HOUSES OF THE «AMERICANOS»
After the 19th century the Riera became the street par excellence of the Catalan bourgeoisie, who had spent their summers in Sant Pol, and also the street of those business people who had made their fortunes in the Americas experience. This enabled them to build villas according to their status and level of wealth. Numbers 13, 14 and 15 in this street are examples of a master builder's architecture. The first two houses, in a simplified neoclassical style, have stuccoed façades, which imitate ashlar stone. Houses 13 and 14 were originally a single house now divided in two. House number 15 was inspired by French hotels, with a stuccoed façade imitating brick work and with ornamental motifs of glazed tiles.
CAN CODERCH
La Riera Street, 2 is a stately summer home built in 1924 by the architect Josep Coderch. The architect and owner wanted to recreate a manor house atmosphere, typical of 19th-century buildings. Elements of Catalan architecture can be found, such as attic openings, dovecotes, threshing floors or landscaped areas. We must highlight here some Catalan civil gothic elements such as double windows, carved moulding with corbels or sun galleries in the attic. It's an enormous building consisting of different parts
CAL DR. ROURA
Consolat de Mar, 1. Construïda entre el 1906 i el 1907 es tracta d'una de les primeres obres de l'arquitecte Ignasi Mas i Morell a Sant Pol, de quan era molt jove. És una casa senyorial inspirada en l'estil modernista que predominava en aquell moment, amb una decoració molt prolífera a les façanes i uns interiors més aviat senzills. Una de les grans innovacions de Mas i Morell van ser les façanes asimètriques, que donen inestabilitat i moviment al conjunt. Aquesta asimetria s'aconsegueix amb una cornisa esglaonada i un estilitzat disseny de les finestres, amb un ritme molt marcat i també hi ajuda el conjunt de cartel·les en escaleta que sostenen el balcó més baix. A més cal destacar el treball de les baranes amb ferro forjat i els motius decoratius de ceràmica vidriada de color verd, que donen un aire senyorial a les obertures.
CAN MAS
Consolat de Mar, 5. Casa que Ignasi Mas Morell es va construir per a ell mateix el 1930, amb una arquitectura de tipus pairal. Va ser una prova del canvi d'estil de l'arquitecte, que conservà en quasi tots els seus projectes futurs. L'afegit lateral és dels anys 50, a base de porxo, pis i galeria superior. L'edifici es caracteritza per la teulada a dues aigües i el ràfec de rajola i teules volades, així com pel jardí enlairat amb mur de tanca i les pilastres coronades amb gerros que li donen un aire senyorial.
CAL DR. ROURA
Consolat de Mar, 1. Construida entre 1906 y 1907 se trata de una de las primeras obras del arquitecto Ignasi Mas Morell en Sant Pol, de cuando era muy joven. Es una casa señorial inspirada en el estilo modernista que predominaba en ese momento, con una decoración muy prolífera en las fachadas e interiores más bien sencillos. Una de las grandes innovaciones de Mas y Morell fueron las fachadas asimétricas, que dan inestabilidad y movimiento al conjunto. Esta asimetría se consigue con una cornisa escalonada y un estilizado diseño de las ventanas, con un ritmo muy marcado y el conjunto de cartelas en escalerilla que sostienen el balcón más bajo. Además hay que destacar el trabajo de las barandillas con hierro forjado y los motivos decorativos de cerámica vidriada de color verde, que dan un aire señorial en las aberturas.
CAN MAS
Consolat de Mar, 5. Casa que Ignacio Mas Morell se construyó para él mismo en 1930, con una arquitectura del estilo de las «cases pairals». Fue una prueba del cambio de estilo del arquitecto, que conservó en casi todos sus proyectos futuros. El añadido lateral es de los años 50, a base de planta baja, piso y galería continua. El edificio se caracteriza por el tejado a dos aguas y el alero de ladrillo y tejas voladas muy potente, así como por el jardín elevado con muro de valla y las pilastras coronadas con jarrones, muy parecidas a los que el arquitecto diseñó inicialmente para el Paseo de la Punta, que le dan un aire señorial.
CAL DR. ROURA
Consolat de Mar Street, 1. This is one of the first building site works of the architect Ignasi Mas i Morell in Sant Pol, which was built between 1906 and 1907, when he was very young. It is a statelyhome inspired by the Art Nouveau style of that time, with a prolific decoration on the façades and rather simple interior areas. One of the most important innovations of Mas i Morell were the asymmetric façades, which confer instability and movement to the whole. This asymmetry is achieved by a graded cornice and a stylised window design with a very accelerated pace. The set of terraced consoles holding the bottom balcony also contribute to the asymmetry. It is worth stressing the wrought iron handrails work, and the decorative motifs of green glazed ceramic give a stately look to the openings.
CAN MAS
Consolat de Mar Street, 5. It is a house that Ignasi Mas Morell built for himself in 1930 inmanorarchitecture. It was a proof of change of the architect's style, which he maintained in his upcoming projects. The added side is from the fifties, consisting on a porch, first floor and an upper gallery. The building is characterized by its gable roof and the eaves of tiles and nosing tiles, as well as by the raised garden with a wall as a fence and the pilasters topped by vases that give a stately look